x Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki.
Reggio Emilia
Reggio Emilia
HISTORIA
- Po wycofaniu się wojsk niemieckich z terenu Włoch po II wojnie światowej, z inicjatywy kobiet z prowincji Reggio Emilia, w mieście Villa Cella zbudowane zostało publiczne przedszkole, nazwane Szkołą Diany. W 1946 roku ideą przedszkola zainteresował się nauczyciel Loris Malaguzzi, który opracował nową metodę nauczania. Doskonalił ją do czasu przejścia na emeryturę w 1985 roku. Metoda stała się popularna za sprawą artykułu, który 2 grudnia 1991 roku ukazał się w amerykańskiej prasie. W materiale zatytułowanym „10 najlepszych szkół na świecie” znalazła się informacja o Szkole Diany i podejściu do nauczania, które się tam stosuje.

KLUCZOWE ELEMENTY REGGIO EMILIA
 
1. DZIECKO - w podejściu Reggio Emilia dziecko jest postrzegane jako aktywny uczestnik procesu uczenia się. Zakłada się, że ma nieograniczone możliwości rozwoju. Jest ono traktowane jako kompetentne, kreatywne. Bezpośrednio doświadcza, kreuje, buduje, tworzy. Ma nieograniczony potencjał rozwoju i jest chętne do interakcji i poznawania otaczającego go świata w przeciwieństwie do wizji, w której dziecku narzuca się wiedzę, jaką musi posiąść.

2. NAUCZYCIEL - Nauczyciele są przewodnikami i obserwatorami, którzy wspierają i stymulują rozwój dziecka. Zachęcają do rozwoju. Dostarczają wielu inspiracji, a nie odpowiedzi! Wierzą w potencjał dzieci. To co bardzo ważne są gotowi podążać za pomysłami dzieci. Nauczyciele przede wszystkim mają słuchać, obserwować dziecięce sposoby i strategie uczenia się i zgodnie z nimi stwarzać warunki do nauki i rozwoju. Pomagają w znalezieniu problemu, którego rozwiązanie będzie wyzwaniem i przyniesie satysfakcję. Zadają pytania i zachęcają do szukania odpowiedzi. Nauczyciele z szacunkiem podchodzą do teorii i pomysłów dzieci. Dzieci nie są pozostawione same sobie, nauczyciele cały czas z nimi współpracują i motywują do działania. Nauczyciele są odpowiedzialni za projektowanie inspirujących projektów, które angażują dzieci w długoterminowe badania tematyczne.
 

3. SPOŁECZNOŚĆ -  podejście Reggio Emilia nazywane bywa przez jego zwolenników „pedagogiką relacji”. Przywiązuje się ogromną wagę do relacji na różnych poziomach - relacji wśród dzieci, relacji między dziećmi i dorosłymi, między rodzicami i placówką oraz między większą społecznością i placówką. Rodzice odgrywają istotną rolę w życiu placówki posługującej się tą koncepcją. Rodzic to uczestnik procesu edukacji – tworzą z nami bezpieczną przestrzeń, są zapraszani do tworzenia zajęć, opowiadają o swojej pracy, pomagają w organizacji życia przedszkolnego, ich zdanie jest dla nas bardzo ważne.

4. PRZESTRZEŃ -  to trzeci nauczyciel, musi zachęcać dzieci do odkrywania otoczenia, zarówno indywidualnego, jak i grupowego.  Dlatego też zmieniliśmy przestrzeń w naszym przedszkolu. Staramy się, żeby po pierwsze przypominała dom, była jak najmniej rozpraszająca, żeby było w niej jak najwięcej naturalnych materiałów, elementów które pozytywnie wpływają na samopoczucie. Dbamy o to żeby tak urządzona przestrzeń sprzyjała interakcji, dobrej zabawie, realizacji zadań edukacyjnych.

5. EDUKACJA OUTDOOROWA - czyli bliski i częsty kontakt z przyrodą. Wiemy, że codzienny pobyt dzieci na dworzu zwiększa ich moce witalne, uodparnia, poprawia kondycję, zwiększa siłę, pozytywnie wpływa na zdrowie. Wierzymy, że regularne wycieczki na łono natury wyzwalają w dzieciach ogromną kreatywność. Dzieci uczą się tworzyć coś z niczego, uruchamiają wyobraźnię, kreują swoje przestrzenie, tworzą własne place zabaw. Jednym z naszych ulubionych placów zabaw jest las. Dlatego co miesiąc organizujemy lekcje leśne.

6. PRACA PROJEKTOWA  - w koncepcji Reggio Emilia praca nie opiera się tylko na z góry opracowanych planach. Zajęcia dostosowane są do każdej grupy indywidualnie. Ich tematy i forma wynikają z obserwacji czym interesują się dzieci. Praca odbywa się głównie metodą projektów - czyli uczenie się przez działanie (szerzej o tym na naszym fanpage - https://www.facebook.com/share/1MjR3TrwjV/ ) W podejściu Reggio Emilia nauczyciele wykorzystują projekty jako główne narzędzie nauczania. Projekty to długoterminowe badania tematyczne, które angażują dzieci w eksplorację, badania, refleksję i wyrażanie swoich myśli i emocji.

7. PROWOKACJEczym są prowokacje w podejściu Reggio Emilia? To miejsca, przygotowywane przez nauczycieli, które stanowią pewnego rodzaju zaproszenia do działania. To miejsca, które mają pobudzać dziecięcą ciekawość i kreatywność. To nie gotowe zadania, lecz inspiracje do odkrywania, eksperymentowania i działania według własnych pomysłów. 

 

10-686 Olsztyn
ul. Boenigka 40a
ul. Burskiego 4/1


inspektor danych osobowych:
iod@tempoo.olsztyn.pl
tel. 797 748 499
tel. 602 665 243
Strona główna O nas Kadra Galeria Dla rodziców Aktualności Reggio Emilia Kontakt