3. SPOŁECZNOŚĆ - podejście Reggio Emilia nazywane bywa przez jego zwolenników „pedagogiką relacji”. Przywiązuje się ogromną wagę do relacji na różnych poziomach - relacji wśród dzieci, relacji między dziećmi i dorosłymi, między rodzicami i placówką oraz między większą społecznością i placówką. Rodzice odgrywają istotną rolę w życiu placówki posługującej się tą koncepcją. Rodzic to uczestnik procesu edukacji – tworzą z nami bezpieczną przestrzeń, są zapraszani do tworzenia zajęć, opowiadają o swojej pracy, pomagają w organizacji życia przedszkolnego, ich zdanie jest dla nas bardzo ważne.
4. PRZESTRZEŃ - to trzeci nauczyciel, musi zachęcać dzieci do odkrywania otoczenia, zarówno indywidualnego, jak i grupowego. Dlatego też zmieniliśmy przestrzeń w naszym przedszkolu. Staramy się, żeby po pierwsze przypominała dom, była jak najmniej rozpraszająca, żeby było w niej jak najwięcej naturalnych materiałów, elementów które pozytywnie wpływają na samopoczucie. Dbamy o to żeby tak urządzona przestrzeń sprzyjała interakcji, dobrej zabawie, realizacji zadań edukacyjnych.
5. EDUKACJA OUTDOOROWA - czyli bliski i częsty kontakt z przyrodą. Wiemy, że codzienny pobyt dzieci na dworzu zwiększa ich moce witalne, uodparnia, poprawia kondycję, zwiększa siłę, pozytywnie wpływa na zdrowie. Wierzymy, że regularne wycieczki na łono natury wyzwalają w dzieciach ogromną kreatywność. Dzieci uczą się tworzyć coś z niczego, uruchamiają wyobraźnię, kreują swoje przestrzenie, tworzą własne place zabaw. Jednym z naszych ulubionych placów zabaw jest las. Dlatego co miesiąc organizujemy lekcje leśne.
6. PRACA PROJEKTOWA - w koncepcji Reggio Emilia praca nie opiera się tylko na z góry opracowanych planach. Zajęcia dostosowane są do każdej grupy indywidualnie. Ich tematy i forma wynikają z obserwacji czym interesują się dzieci. Praca odbywa się głównie metodą projektów - czyli uczenie się przez działanie (szerzej o tym na naszym fanpage - https://www.facebook.com/share/1MjR3TrwjV/ ) W podejściu Reggio Emilia nauczyciele wykorzystują projekty jako główne narzędzie nauczania. Projekty to długoterminowe badania tematyczne, które angażują dzieci w eksplorację, badania, refleksję i wyrażanie swoich myśli i emocji.
7. PROWOKACJE - czym są prowokacje w podejściu Reggio Emilia? To miejsca, przygotowywane przez nauczycieli, które stanowią pewnego rodzaju zaproszenia do działania. To miejsca, które mają pobudzać dziecięcą ciekawość i kreatywność. To nie gotowe zadania, lecz inspiracje do odkrywania, eksperymentowania i działania według własnych pomysłów.