x Ta strona wykorzystuje pliki cookies m.in. do celów statystycznych. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach przeglądarki.
Plan pracy
Plan pracy
Witamy na maila dostają Państwo plany pracy na dany tydzień.
Znajdziecie w nich Państwo propozycje różnych aktywności, które można robić z dziećmi w domu.
Tutaj dodatkowo zadania z angielskiego i logopedii:)
Możecie wybierać sobie zadania do wykonania.
Już niedługo ruszymy z propozycjami dla dzieci na naszym kanale YouTube.

 

Organizacja czasu przedszkolaka w domu - czyli kilka słów o tym jak przetrwać #ZostańWdomu#.
 

Przedszkolak, czyli Twoje dziecko, bardzo potrzebuje tzw. planu dnia/rytmu/rutyny.  Ma to istotny wpływ na jego poczucie bezpieczeństwa (jedna z podstawowych potrzeb człowieka)! Co za tym idzie, na minimalizowanie pojawiania się zachowań niepożądanych (wybuchy złości, płaczu, zachowania agresywne, autoagresywne). Jednym słowem: Jeśli mu tego poczucia bezpieczeństwa nie zapewnimy będzie nieznośne!

Rutyna jest bardzo ważna! To jedna z głównych zasad organizacji pracy w przedszkolu! 

W domu powinna dotyczyć:

  • godzin posiłków (Jem posiłki o stałych porach.)

  • przewidywalności tego, co będzie kolejno się działo (Wiem, co mnie dziś czeka.)

  • relaksu (Mam czas na odpoczynek i wyciszenie. To nie musi być sen, ani leżakowanie.)

  • zmian aktywności (Ciągle wymyślam nowe zabawy i szybko się nudzę. To jest normalne
    i wynika z naturalnych procesów rozwojowych.)

  • zaspokajania naturalnej potrzeby ruchu (Chcę biegać, skakać i robić fikołki.)

  • pory snu (Potrzebuję stałej pory snu i codziennych rytuałów z tym związanych.)

 

Kilka pomocnych rad i zasad:

1. Zajrzyj na stronę przedszkola. Zobacz jak wygląda „Ramowy rozkład dnia” http://www.tempoo.olsztyn.pl/4,6,0,dzien-w-przedszkolu

2. Przygotuj z dzieckiem PIKTOGRAMY  - rysunki, które będą symbolicznie przedstawiały czynności wykonywane w ciągu dnia (np. ubieranie się, śniadanie, mycie zębów, zabawa) lub skorzystaj z gotowych, które możesz znaleźć w internecie, przykładowo https://piktografia.pl/piktogramy-spis.html

3.    Zacznij już dziś! Zacznij dzień od wspólnego układania planu dnia. Wdrażaj dziecko do jego realizacji. 

4. Wykorzystaj ten czas na wprowadzenie rytuałów (np. siedzenie przy stole, wspólne jedzenie, czytanie) i rozwijanie samodzielności dziecka. 

 

Jak taki plan może wyglądać?

1. Pobudka! Przytulasy, łaskotanie, buziakowanie, rozmowy o snach etc. i wszystko to co pozwoli zacząć dzień w dobrym nastroju!

2. Układamy plan dnia! Można zawiesić sznurek i przypinać kolejne obrazki klamerkami, można wykorzystać tablicę korkową/magnetyczną, czy też ułożyć na dowolnej wyznaczonej do tego przestrzeni. 

3. Ubieramy się! Chodzenie w piżamie cały dzień nie jest najlepszym pomysłem...Dziecko powinno samodzielnie wybrać ubrania i samodzielnie je założyć... W przedszkolu to potrafi!

4. Wspólne śniadanie! Zaangażuj dziecko do wspólnego przygotowania posiłku. Pozwól na samodzielne jedzenie. Dbaj by chciało spędzić ten czas przy stole, a nie biegało po całym mieszkaniu. Posprzątajcie razem. W przedszkolu to potrafi! W domu też się uda! To kwestia wprowadzenia pewnych nawyków. 

5. Myjemy zęby! 

6. Domowe przedszkole! Będziemy wspólnie się bawić! Tutaj jest idealny czas na realizację zadań przygotowanych przez Twoje przedszkole. Zaglądaj na pocztę, Facebooka, stronę internetową. Pamiętaj, że wszystkie propozycje przedszkola możesz dostosować do swoich potrzeb i możliwości Twojego dziecka. Pracujcie w swoim tempie. Korzystajcie z materiałów, które macie do dyspozycji w domu. Pamiętaj, że liczy się wspólnie spędzony czas i dobra zabawa. 

7. Czas na ruch! Dbaj o to, by zaspokoić naturalną potrzebę ruchu Twojego dziecka. Jest to niezwykle ważne dla harmonijnego rozwoju. Znajdź na to przynajmniej 30 minut. Nie można wyjść na plac zabaw, ale balkon, tańce, gimnastyka, tor przeszkód...są jak najbardziej dozwolone.

8. Wspólny obiad! Te same zasady co przy śniadaniu.

9. Czas relaksu. Warto wprowadzić to w plan dnia! Po co? Przede wszystkim żeby układ nerwowy młodego człowieka miał okazję się wyciszyć, odpocząć, przetworzyć zgromadzone informacje. Jesteśmy teraz w domach/mieszkaniach. Przebywamy wspólnie na ograniczonej przestrzeni. Dużo się dzieje - prowadzenie domu, praca zdalna, szkoła zdalna, przedszkole zdalne. Do naszych układów nerwowych dociera całe mnóstwo bodźców równego typu (pralka, płacz młodszego rodzeństwa, zapach gotującego się rosołu, TV i całe mnóstwo innych). Układ nerwowy dziecka nie potrafi tych bodźców selekcjonować, wybierać tych, które są potrzebne. Reaguje na większość z nich, przez co jest bardzo obciążony. Dziecko z minuty na minutę jest bardziej rozdrażnione. Oczywiście dzieci radzą sobie z tym raz lepiej, raz gorzej.  Warto zorganizować ok.15-30 min takiego czasu w którym jest w domu cisza, czasu na książkę, audiobooka, słuchanie muzyki relaksacyjnej, a jeśli ktoś potrzebuje to na drzemkę. 

10. Coś na ząb! Czyli wspólny podwieczorek.

11. Każdy robi to co lubi! Czas na zabawę dowolną. Warto wyjaśnić dziecku, że teraz każdy ma czas dla siebie. Bawiliśmy się wspólnie, a teraz Ty układasz klocki/rysujesz/bawisz się z rodzeństwem, a ja pracuję/ prasuję/czytam. Nie wszystkie dzieci będą potrafiły sobie od razu samodzielnie zorganizować taki czas. Trzeba im pomóc. Zaproponować dwie/trzy zabawy do wyboru/ przygotować klocki/materiały plastyczne. To też czas na bajkę/film/program edukacyjny. To dobry moment na wdrażanie nawyku sprzątania po zabawie. 

12. Kolacji czas!

13. Pora spać! Pamiętajmy, że już ok. 2 godzin przed czasem w którym dziecko zasypia powinno mieć możliwość stopniowego wyciszania. Nie serwujemy w tym momencie zabawy w Indian, głośnej muzyki ani pełnej scen akcji bajki. To czas na kąpiel, czytanie, rozmowy...Dziecko będzie łatwiej zasypiało, sen będzie spokojniejszy, zdrowszy i tym samym nastrój o poranku dużo lepszy!

                                                                                                                           POWODZENIA!


JĘZYK ANGIELSKI:

Tydzień 23-27 marca
W tym miesiącu poznajemy zwierzęta na wsi:
https://quizlet.com/pl/497080776/farm-animals-flash-cards/
Wysłuchajcie dokładnie piosenki:

i pokolorujcie wszystkie zwierzęta, które pojawiają się w tej piosence. Kolorowanka w załącznikach:)
Kto ma ochotę powtórzyć nazwy zabawek zapraszamy tutaj:
https://quizlet.com/pl/497476669/toys-flash-cards/

Stwórzcie swoją własną farmę https://supersimple.com/song/old-macdonald-had-a-farm-2018/ 

Dla dzieci starszych:
Zakreśl wszystkie koguty, policz je i napisz ile ich jest? https://supersimple.com/free-printables/good-morning-mr-rooster-worksheet-circle-write/

Tydzień 31 marca - 03 kwietnia
Obejrzyjcie bajkę o Spocie-bawcie się dobrze!
Próbujcie nazywać zwierzęta na farmie.
Zadanie: pokoloruj kolorowankę o Spocie https://www.farmstay.co.uk/pdfs/cms/News/spotatthefarm/spotcolouringactivitysheet_printready_1.pdf
Dodatkowo dla 5-6 latków:
Spróbujcie połączyć nazwę zwierzątka z obrazkiem :
https://www.anglomaniacy.pl/domesticAnimalsPictureTest.htm  

10-686 Olsztyn
ul. Boenigka 40a
ul. Burskiego 4/1


inspektor danych osobowych:
iod@tempoo.olsztyn.pl
tel. 797 748 499
tel. 602 665 243
Strona główna O nas Kadra Galeria Dla rodziców Aktualności Fiku Miku Kontakt